
Podnikání představuje cestu ke svobodě, nezávislosti a možnosti rozhodovat o vlastním čase i směru pracovního života. Klíčovou otázkou zůstává, v čem začít podnikat, jaký zvolit obor nebo předmět činnosti a zda je možné začít i bez počátečního kapitálu.
Na rozdíl od zaměstnání, kde jsou příjmy předvídatelné a pravidelné, je podnikání postavené na vlastní iniciativě a schopnosti vytvářet hodnotu pro zákazníky. Výhodou podnikání je větší flexibilita, nezávislost na zaměstnavateli a možnost přizpůsobit si pracovní režim i směr rozvoje. V dnešní době lze navíc podnikat i na rodičovské dovolené z pohodlí domova, a to i bez počátečního kapitálu.
Při rozhodování o tom, v čem podnikat nebo s čím začít podnikat, hrají roli nejen osobní dovednosti, nýbrž i aktuální poptávka na trhu. Úspěšné podnikatelské záměry často vznikají tam, kde je nedostatek nabídky, nebo kde se daří řešit konkrétní problém. V čem tedy podnikat a jak začít?
Shrnutí článku
Freelancing je ideálním řešením pro všechny, kdo hledají, v čem podnikat bez kapitálu.
Jedním z nejčastějších způsobů, v čem začít podnikat z domova, je provozování e-shopu.
Mezi dobrý způsob, jak vydělat peníze bez investice, patří i affiliate marketing.
Živnost lze založit online nebo fyzicky na živnostenském úřadě.
Podnikatelé nesou plnou zodpovědnost, ze zákona nemají nárok na placenou dovolenou.
Jak si vybrat předmět podnikání – v čem podnikat?
V čem podnikat? Na tuto otázku neexistuje univerzální odpověď. Každý člověk má jiné dovednosti, zájmy a zkušenosti. Poptávka na trhu se navíc neustále mění.
Než se člověk rozhodne, s čím začít podnikat, měl by si položit tyto otázky:
- Co mě baví?
- V čem jsem dobrý?
- Jaké problémy mohu lidem pomoci řešit?
- Mám nějaké unikátní znalosti nebo dovednosti?
- Jak velká je konkurence?
- Je po mém produktu nebo službě poptávka?
Stručně řečeno, aby se člověk mohl rozhodnout, v čem začít podnikat, musí se nejprve zaměřit na své schopnosti a zájmy a pečlivě sledovat trendy v oblasti podnikání a pracovního trhu jako takového – tedy pravidelně koukat, po čem je největší poptávka na trhu, co lidé potřebují, co jim chybí co by jim mohlo ulehčit život.
Předmět podnikání je oficiálně vymezená činnost, kterou podnikatel vykonává na základě živnostenského nebo jiného oprávnění. Zjednodušeně řečeno jde o konkrétní oblast nebo typ služby, který podnikatel nabízí zákazníkům.
Předmět podnikání je uveden v živnostenském oprávnění a určuje, co konkrétně může podnikatel dělat. Každý podnikatel si při zakládání živnosti vybírá jeden nebo více předmětů podnikání z oficiálních seznamů – živností volných, vázaných, řemeslných nebo koncesovaných.
Typ živnosti | Charakteristika | Příklad činnosti |
Volné živnosti | Nevyžadují odborné vzdělání | Fotograf, grafik, maloobchod |
Řemeslné živnosti | Vyžadují výuční list | Kadeřník, truhlář, klempíř |
Vázané živnosti | Vyžadují odbornou kvalifikaci | Účetní, realitní makléř, masér |
Koncesované živnosti | Schvaluje je stát nebo úřad | Pohřební služba, cestovní kancelář |
Výběr předmětu podnikání by měl odpovídat plánované činnosti. Je důležité zvolit dostatečně širokou formulaci (např. „poskytování služeb v oblasti administrativní správy“), která pokrývá více aktivit. Podnikatel si může do jednoho živnostenského oprávnění zapsat i více předmětů podnikání, a to bez nutnosti platit další poplatky.
U firem (např. s.r.o.) se předmět podnikání zapisuje i do obchodního rejstříku a stanovuje se ve společenské smlouvě. Výběr a formulace předmětu činnosti je v tomto případě stejně důležitá a měla by odpovídat plánovanému byznysu i právním požadavkům.
Nápady na podnikaní, které fungují
Jaké nápady na podnikání se opravdu osvědčily?
Řeč je především o online podnikání, které nejenže nabízí spoustu kreativních možností a lze jej rozjet i bez většího kapitálu, navíc je také skvělou volbou pro podnikání z domova, jelikož jej lze vykonávat prakticky kdykoliv a odkudkoliv. Online podnikání se tak stává čím dál populárnější variantou, jak se osamostatnit.
Mezi oblíbené oblasti online podnikání patří zejména:
- prodej vlastních produktů (např. handmade výrobky)
- affiliate marketing
- provoz e-shopu
- dropshipping
- tvorba digitálního obsahu (YouTube, podcasty, blogy)
- online kurzy a školení
Ti, kteří se zajímají o to, jak vydělat peníze na internetu bez investice, mohou zvážit např. affiliate marketing, blogování nebo správu sociálních sítí. Tyto činnosti vyžadují spíše čas a trpělivost než peníze. Navíc nabízí spoustu kreativních možností, jak se se svou značkou prosadit.
Služby na volné noze, tzv. freelancing, jsou ideálním řešením pro všechny, kdo hledají, v čem podnikat bez kapitálu. Stát se freelancerem může prakticky kdokoliv, kdo umí psát, programovat, navrhovat grafiku, překládat nebo třeba učit cizí jazyky, a to téměř okamžitě.
Freelanceři nabízí své služby na online portálech pro freelancery, např. na Freelance.cz, JáUdělám.cz či Webtrh.cz.
Kreativní duše mohou zkusit vyrábět a prodávat vlastní domácí produkty, tedy tzv. handmade. Handmade produkty jako svíčky, mýdla a další kosmetické doplňky, nebo třeba oblečení, jsou u zákazníků velmi oblíbené, jelikož jsou originální a více ekologické než třeba produkty z čínských e-shopů.
Kdo má alespoň nějaké odborné znalosti, může podnikat jako konzultant nebo mentor. Stačí si zjistit, co chybí na českém trhu, v čem má oproti jiným podnikatelům výhodu a jak tuto výhodu zpeněžit. Téma může být např. osobní rozvoj, podnikání, marketing, výživa, fitness nebo finance.

Home office – v čem podnikat z domova
Díky technologiím a rostoucímu trendu digitalizace podnikání je dnes mnohem snazší začít podnikat z pohodlí domova. Mnoho lidí se ptá, v čem podnikat z domova, aby si mohli flexibilně řídit svůj čas, vyhnuli se nákladům na pronájem prostor a zároveň vytvořili stabilní příjem. Možností a směrů, kterými se lze vydat, je opravdu spousta.
- vlastní e-shop nebo dropshipping
- freelancing
- virtuální asistent
- tvorba digitálního obsahu
- handmade
- online kurzy a školení
- affiliate marketing
Jedním z nejčastějších způsobů, v čem začít podnikat z domova, je provozování e-shopu. Kdo nemá vlastní sklad, nemusí zoufat – může zkusit tzv. dropshipping, který funguje na tom principu, kdy zboží odesílá přímo dodavatel. Podnikatel se tak stará jen o web, marketing a zákaznický servis. Tento způsob podnikání má tu výhodu, že ho lze rozjet s minimálním kapitálem a plně z domova.
Pro ty, kteří umí dobře organizovat, psát, komunikovat nebo se vyznají v administrativě, může být odpovědí na otázku, v čem podnikat z domova, práce virtuální asistentky či asistenta.
Podobně mohou začít grafici, programátoři, copywriteři nebo správci sociálních sítí – freelancing je typ online podnikání, které lze provozovat bez nutnosti kanceláře nebo zaměstnanců.

Mnoho lidí dnes hledá způsob, jak vydělat peníze na internetu bez investice. A právě tvorba vlastního obsahu může být cestou. Velkou výhodou je, že se člověk může zaměřit na téma, které ho baví – cestování, zdravý životní styl, finance nebo třeba osobní rozvoj – a postupně si budovat komunitu sledujících. Monetizace pak přichází skrze reklamu, sponzoring nebo prodej digitálních produktů.
Zruční a kreativní jedinci mohou vyrábět a prodávat vlastní produkty (tzv. „handmade“) – například šperky, dekorace, kosmetiku nebo oblečení. Tyto výrobky pak mohou prodávat přes platformy jako Fler.cz, Etsy.com nebo Instagram. Výhodou handmade produktů je jejich jedinečnost a autenticita, která může zaujmout zákazníky hledající originální zboží.
Lidé jsou ochotní platit za know-how, které jim pomůže vyřešit konkrétní problém. Pokud má tedy člověk zkušenosti a má, co předat dál, může pořádat online kurzy, webináře nebo školení, např. na téma marketing, účetnictví, jazyky nebo zdravý životní styl.
Mezi dobrý způsob, jak vydělat peníze bez investice, patří i affiliate marketing. Podnikatel doporučuje produkty či služby jiných firem, za což získává provizi. V tomto případě podnikatel nepotřebuje vlastní produkt, stačí mít vlastní web, blog nebo profil na sociálních sítích, kde může affiliate sdílet.
Jak tedy zní odpověď na otázku v čem podnikat z domova? V čemkoli, co dává smysl, kde je poptávka a co lze přetavit do přidané hodnoty pro ostatní.
Podnikání z domova je jednou z nejschůdnějších cest, jak začít podnikat bez peněz, otestovat své schopnosti a časem vytvořit stabilní příjem. Ať už se člověk rozhodne pro tvorbu obsahu, prodej produktů nebo digitální služby, vždy by měl začít s malým, jednoduchým krokem. A hlavně vytrvat.

Proč je podnikání z domova stále populárnější?
Podnikání z domova přináší spoustu výhod. Není tak divu, že stále získává na popularitě. O jakých výhodách je řeč? A které jsou ty největší?
- nízké počáteční náklady
- flexibilita
- osobní svoboda
- možnost růstu
Jednou z hlavních výhod podnikání formou home office je, že člověk nemusí pronajímat kancelář ani nabírat zaměstnance. Vystačí si sám v pohodlí domova, pracovat navíc může kdykoliv a odkudkoliv. Flexibilitu ocení především rodiče na rodičovské dovolené, studenti nebo osoby se zdravotním omezením.
U podnikání z domova si člověk sám rozhoduje o tom, s kým bude spolupracovat, jak bude jeho nabídka vypadat a jaké cíle si nastaví. Nemusí se tak bát, čím ho šéf překvapí příště, nebo dělat něco, co je mu proti srsti.
Na rozdíl od jiných prací nabízí podnikání z domova prakticky neomezenou možnost růstu. I malý projekt z domova se může časem proměnit ve firmu s mezinárodním dosahem. Mnoho modelů podnikání lze rozjet i jako MVP (minimum viable product) – třeba přes sociální sítě nebo web zdarma.
Co chybí na českém trhu?
Tato otázka je klíčová pro každého, kdo chce uspět. Je potřeba si všímat problémů kolem sebe – často se v nich skrývá skvělý podnikatelský nápad.
Co chybí na českém trhu?
- slabá nabídka specifických potravin (např. veganské, bezlepkové)
- nedostatek mobilních služeb (např. mobilní kadeřnictví, masáže)
- lokální eko produkty a homemade produkty
- služby pro seniory a domácí mazlíčky
Inspiraci lze hledat také v zahraničí – člověk mnohdy může najít něco, co v jiné zemi funguje a u nás ještě není. A pokud narazí na něco, v čem u nás nemá konkurenci, má vyhráno.

Jak začít podnikat bez peněz
Mnoho lidí sní o vlastním podnikání, často je však zastaví myšlenka, že bez peněz to nepůjde. Pravdou však je, že díky moderním technologiím, internetu a chytrému přístupu lze podnikat i bez velkého kapitálu, nebo dokonce úplně bez něj.
Možnosti, jak začít podnikat bez peněz a jak vydělat peníze bez investic, jsou dnes širší než kdykoli dříve. Stačí mít nápad, odvahu a ochotu učit se nové věci.
V čem lze podnikat i bez počátečního kapitálu?
- freelancing
- sociální sítě a osobní blogy
- affiliate marketing
Důležité je být aktivní, tvořit obsah a budovat důvěru. Pomoci se rozhoupat může také cizí investor či crowfundingové společnosti. Ty nejenže mohou přispět finanční částkou, navíc mohou projekt zpropagovat a dostat ho tak k více lidem.
Začít podnikat může každý – bez ohledu na to, kolik má peněz. Důležitá je chuť učit se a ochota něco tvořit. Je potřeba si všímat, po čem je největší poptávka na trhu, co chybí na českém trhu, a být připraven nabídnout řešení.
Vždy existuje cesta. S trochou trpělivosti, kreativity a odvahy může být podnikání nejen výdělečné, nýbrž i smysluplné a naplňující. A čas a znalosti jsou často cennější než peníze.
Podnikání na IČO – co obnáší a kdy se vyplatí?
Podnikání je soustavná činnost vykonávaná samostatně, na vlastní účet a odpovědnost, za účelem dosažení zisku. V praxi to znamená, že člověk – fyzická osoba (OSVČ) nebo právnická osoba (např. s.r.o.) – nabízí zboží nebo služby ostatním lidem či firmám a snaží se tím vydělat peníze.
Na rozdíl od klasického zaměstnání, kde zaměstnanec dostává výplatu za odpracovaný čas, v podnikání si člověk sám vytváří příjem a výdělek závisí hlavně na tom, jak hodnotnou službu nebo produkt nabízí, kolik má zákazníků a jak efektivně pracuje.
Rozdílů mezi podnikáním na živnostenský list a zaměstnáním na plný úvazek je opravdu mnoho:
Zaměstnání | Podnikání (OSVČ/IČO) | |
Pravidelný příjem | Ano – výplata každý měsíc | Ne – příjem kolísá podle zakázek |
Stabilita | Vysoká | Nižší, hlavně na začátku |
Pracovní doba | Daná zaměstnavatelem | Flexibilní, určuje si podnikatel |
Zodpovědnost | Omezená | Plná – podnikatel řeší finance, marketing i klienty sám |
Daně a odvody | Platí zaměstnavatel | Řeší si sám podnikatel |
Možnost růstu | Omezená pozicí | Neomezená – záleží na aktivitě |
Dovolená a benefity | Placená zaměstnavatelem | Neplacená, volitelná kdykoli |
Kdy se vyplatí podnikat na IČO? Založení živnosti a podnikání na tzv. IČO (identifikační číslo osoby) je nejjednodušší forma podnikání v Česku. Vyplatí se zejména tomu, kdo:
- chce být svým vlastním pánem a rozhodovat o tom, co bude dělat a kdy
- má odborné znalosti nebo dovednosti, které může nabízet
- chce si přivydělat během rodičovské dovolené nebo studia
- pracuje pro klienty na dálku, online či projektově
- chce minimalizovat daňové zatížení a využít paušál
Založení živnosti je v Česku jednoduché a rychlé – živnost lze založit buď online přes Portál občana, nebo fyzicky na živnostenském úřadě. Stačí předložit občanský průkaz a uhradit poplatek 1 000 Kč. V případě založení živnosti online je pak poplatek o něco nižší.
Co je potřeba vědět ještě před začátkem podnikání?
Každý, kdo chce začít podnikat, by si měl prvně prostudovat zákon a povinnosti OSVČ. Důležité je především znát základní pravidla a termíny pro daňové přiznání a platby záloh na sociální a zdravotní pojištění. Dobrým pomocníkem může být např. Miniakademie pro začínající podnikatele.
Myslet je potřeba také na finanční rezervu, a to minimálně na první měsíce podnikání, než se vybudují stabilní příjmy. Hlavní je nestresovat a mít jasno, v čem podnikat, komu prodávat a proč by to lidé měli chtít, zkrátka naučit se naslouchat. Úspěch nepřijde hned – kdo vydrží, má velký potenciál uspět.
Výhody podnikání | Nevýhody podnikání |
Svoboda a flexibilita | Nejistota příjmu |
Neomezený příjem | Plná zodpovědnost |
Neomezená možnost růstu | Žádná placená dovolená, nemocenská, benefity |
Lepší daňová optimalizace | Nutnost se učit a přizpůsobovat |
Podnikatelé si sami určují, co budou dělat, kdy a s kým. Nemusí se ptát na dovolenou, pracovat mohou odkudkoli. Kolik si vydělají, záleží jen na nich. Mnoho nákladů si navíc mohou dát do výdajů, nebo se přihlásit k paušálu a odvádět nižší daně než zaměstnanci.
Na druhou stranu, podnikání je velmi nestabilní a to hlavně na začátku. Výdělky kolísají, klienti nemusí platit v čas. Člověk navíc za všechno nese plnou zodpovědnost, musí se starat o fakturaci, daně, propagaci, jednání se zákazníky, zkrátka všechno, na co firmy nabírají vícero zaměstnanců.
Žádná placená dovolená, žádná nemocenská ani benefity. Pokud člověk nepracuje, nemá příjem. A pokud si dobrovolně neplatí nemocenské připojištění, nedostane nic ani od státu.
Podnikání je cestou ke svobodě, zároveň však sebou nese odpovědnost, nejistotu i nové výzvy. Nehodí se pro každého. Pokud však člověk hledá flexibilitu, růst a nezávislost, může být podnikání skvělou volbou. A co je důležité – začít lze i bez velkých peněz, s nápadem, počítačem a chutí něco dokázat.